Nyota Inyoka in ihrem Repertoirestück Tanz des Shiva, 1921; aus dem Band Nyota Inyoka von Loulou Roudanez, 1947.

Complex biographies and fluid history

Re-visions of a cultural, political and aesthetic modernism in dance

Online – Paneldiscussion in the framework of a Lab in Tanzquartier Wien on Saturday, 27 march 2021 5 p.m.

Based on the biography and work of French dancer and choreographer Nyota Inyoka (1896–1971), we will discuss the authorial position of Women of Colour in dance historiographies. Through re-enactments, using notes, sketches, photographs and texts, we will study and explore Inyoka’s choreographic oeuvre. In response to this and in conversation with theoretical positions, we will investigate to what extent ‘contemporary dance’ can be situated within a matrix of colonial modernism even today, because dancers, movement and composition systems and aesthetic principles deemed culturally or ethnically ‘other’ are still being excluded. We will therefore also address the urgent need to decolonise historiographies and archives.

Participants: The team of Border-Dancing Across Time (Sandra Chatterjee, Franz Anton Cramer, Christina Gillinger-Correa Vivar, Nicole Haitzinger), Linda Samaraweerová, Lina Venegas, Eike Wittrock.

The lab is a cooperation between the Tanzquartier Wien, Centre National de la Danse Pantin (Aide à la recherche et au patrimoine en danse 2020) and the FWF project Border-Dancing Across Time (P 31958) by the Department of Music and Dance Studies at the Paris Lodron University Salzburg.

Komplexe Biografien und fluide Geschichten

Re-Visionen einer kulturell, politisch und ästhetisch verflochtenen Moderne im Tanz.

Online – Podiumsdiskussion im Rahmen des Labors im Tanzquartier Wien am Samstag, 27. März 2021 17.00 h.

Ausgehend von der Biografie und dem Œuvre der französischen Tänzerin und Choreografin Nyota Inyoka (1896–1971) diskutieren wir die auktoriale Positionierung von Women of Colour in der Tanzgeschichtsschreibung. Durch Reenactments auf Basis von Notaten, Skizzen, Fotografien und Texten werden wir uns Inyokas choreografischer Arbeit annähern und sie erforschen. In Resonanz darauf und in Dialog mit theoretischen Positionen stellen wir die Frage, inwiefern „zeitgenössischer Tanz“ bis in die Gegenwart innerhalb der Matrix der kolonialen Moderne zu situieren ist, da er kulturell oder ethnisch als „anders“ markierte Tänzer*innen, Bewegungs- und Kompositionssysteme und ästhetische Prinzipien ausschließt. Dabei wird auch die Dringlichkeit, die Geschichtsschreibung und die Archive zu dekolonisieren, thematisiert werden.

Das Labor ist eine Kooperation des Tanzquartier Wien mit dem Centre National de la Danse in Paris (Aide à la recherche et au patrimoine en danse 2020) und dem FWF-Projekt Border-Dancing Across Time (P 31958) an der Abteilung für Musik- und Tanzwissenschaft der Paris-Lodron-Universität Salzburg.

Mit dem Team von Border-Dancing Across Time (Sandra Chatterjee, Franz Anton Cramer, Christina Gillinger-Correa Vivar, Nicole Haitzinger), Amanda Piña, Linda Samaraweerová, Lina Venegas, Eike Wittrock

https://tqw.at/event/border-dancing-across-time-labor/

Abbildung: Nyota Inyoka in ihrem Repertoirestück Tanz des Shiva, 1921;
aus dem Band Nyota Inyoka von Loulou Roudanez, 1947.

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